SEO Uzmanı

SEO Uzmanı

Merhaba; SEO Uzmanı konusu benim için her zaman yazmaktan kaçındığım bir yazı olmuştur ancak artık bu konuyu ele almak istiyorum. Bu konuda ki yazılan düşüncelerin tamamı bana aittir. Kimileri için kırıcı kimileri için ise onurlandırıcı sözler yer alabilir. Yazdıklarımı kırıcı olarak algılayanlara sözüm bu yazımını bir kere daha okuması ve sonra kendine çeki düzen vermesidir. Onurlandırıcı sözleri üzerine alanlara ise teşekkürü bir borç bilirim. Bu arada bu yazım bir hayli uzun olacaktır umarım sıkılmadan okursunuz. Ben SEO Uzmanı değilim! Ama eminim ki kendisi için SEO Uzmanı sıfatını kullanan bir çok kişiden kat kat daha fazla SEO bilgim var.

SEO sadece backlink değildir! Bu konu ile ilgili başımdan geçen bir olayı sizlere aktarmak istiyorum.

Çok değil geçtiğimiz ay içerisinde X bir site yetkilisi benimle iletişime geçip daha önce Y SEO Ajansı ile çalışmamız vardı ve bu ay son buldu istediğimiz performansı alamadık farklı arayışlar içerisindeyiz bizlere nasıl yardımcı olabilirsiniz dedi. Bende kendisine SEO Ajansının yapmış olduğu çalışmaların raporları istediğimi ve buna göre eksikleri tamamlayıp veya bu çalışmalara nasıl devam edilmesi gerekeceğini söyledim. Akabinde X sitesi yetkilisi Y adlı SEO Ajansının raporlarını gönderdi. Raporlara bakmadan önce X sitesini baştan aşağıya inceledim ve site içi optimizasyon adına hiç bir şey yapılmadığını gördüm. Raporlar geldiğinde ise raporlar içerisinde de site içi optimizasyon ile alakalı hiç bir şey göremedim. X sitesi yetkilisini arayıp Y SEO Ajansı siteniz için site içi optimizasyon yapmadı mı? diye sorduğumda aldığım cevap beni çok şaşırttı. Site içi optimizasyon ücrete bati demiş Y SEO Ajansı.

Şimdi tüm SEO ile ilgilenen arkadaşlara sorarım. SEO çalışmalarının En önemlisi nedir? Benim cevap vermeme gerek yok sizler hepiniz biliyorsunuz. Ancak SEO Hizmeti alacak olan kişiler mâlesef bilmiyor! Bu yüzden buradan SEO Hizmeti alacak olan kişilere sesleniyorum. SEO çalışmalarının ilk ve olmaz ise olmazlarından bir tanesi Site içi Optimizasyon çalışmasıdır. Bu konu ile ilgili Rahmi Vidinlioğlu‘nun bir videosunda söylediği sözü aktarıyorum. “Balık baştan kokar”

Adının başında veya sonunda SEO Uzmanı sıfatını kullanan kişi/firma bu sıfatı kullanmadan önce bu sıfatı taşıyabileceğinizden mutlaka emin olun. Müşterileriniz sizlerin kobayları değildir. Bu işi bilmedikleri için onları yolunacak kaz gibi görmeyin. Kimsenin ahını almayın! SEO Uzmanı sıfatını kullanan arkadaşlarımın kulağına küpe olacak başımdan geçen bir olayı daha anlatayım belki böylece kendinize çeki düzen verirsiniz. Bir çok kişinin adını duyduğu bir firma SEO çalışması yaptırmak istiyor ve bu iş için Bilgi işlemde çalışan bir kişiyi görevlendiriliyor. Bilgi işlem çalışanı kişi SEO hakkında hiç bir bilgisi olamadığından Google‘ye SEO ve SEO Uzmanı yazarak sonuçlar arasından çıkan bir kişi ile iletişime geçip işi yaptırıyor. Ancak o bulduğu SEO Uzmanı işi yapamıyor. Sonuç mu? Bilgi işlem çalışanı kişi işten çıkarılıyor!

Türkiye de SEO

Türkiye de SEO

İlk olarak SEO çalışmaları ile ilgili Türkiye gözlemlerimi aktarmak istiyorum. Türkiye de SEO çalışmaları gerçekten çok ama çok kötü durumdadır. Bir SEO programı bulan ve kullanabilen herkes adının başına veya sonuna SEO Uzmanı yazarak, sadece para kazanmak adına çalışmalar yapıyor. Web master forumlarının SEO kategorilerini gezdiğimde durum içler açısı! Panda uyumlu backlink paketleri, Penguen uyumlu Backlink paketleri, Sosyal Medya paketleri havada uçuşuyor. SEO Hizmeti bolca çeşitliliği olan bir hizmettir. İçerik yönetiminden tutun site içi optimizasyona, dış bağlantı kısmında Sosyal Medyadan tutun dizinlere, blog sitelerine ve daha fazlasını içinde bulunduran bir hizmettir.

Avrupa ve Dünyada SEO

Avrupa ve Dünyada SEO

Avrupa da ve Dünya da ise durum böyle değildir. Türkiye de ki gördüğüm hizmet sağlayıcıları arasında resmen uçurumlar vardır. Yurt dışında bu işi profesyonel olarak veren kişiler (gruplar) var iken Türkiye de ise bu işi %95’i bireysel kişiler %5’i SEO Ajansları yapmakta. Bir SEO çalışmasını bir kişinin tek başına yapabilmesi gerçekten çok ama çok zordur. Avrupa da gördüğüm bir çok SEO Hizmetini bireysel çalışan bir kaç kişinin bir araya gelmesi ile oluşturulan gruplar vermekte. Bireysel olarak hizmet verenlerin ise referanslarına bakmak bu işte ne kadar uzman olduklarını göstermektedir ve adlarının önüne SEO Uzmanı sıfatını hiç çekinmeden koymaktadırlar. Türkiye de ki bireysel SEO Hizmeti veren kişilerin verdiği hizmetlerin sonrasında Google her algoritma güncellemesi yaptığında forumlarda bir çok kişi veryansın etmektedir. Alınan hizmetlerin geçici olarak yarar sağladığı ancak bir algoritma güncellemesi ile geri dönüşü olmayan kayıplara yol açtığını hepimiz görmekteyiz.

SEO tamamen bir ekip işidir ve bu ekip benim düşünceme göre SEO Teknikleri, SEO Stratejileri, Dış bağlantı ve içerilik alanlarında Uzman olmuş 4 kişiden oluşmalıdır. Bu 4 alanda uzman olan kişi bana göre SEO Uzmanı sıfatını göğsünü gere gerek adının başına veya sonuna ekleyebilir. SEO Ajansları da bünyelerinde bu alanlarda uzman kişileri barındırmalıdır. Bu 4 uzmanlık alanını dilimin döndüğünce ve bana göre taşıması gereken özellikleri aşağıda maddeler halinde sizlere aktarmak isterim.

  • SEO Stratejileri Uzmanı ( SEO Stratejileri Geliştirici )
  • SEO Teknikleri Uzmanı ( SEO Teknikleri Geliştirici )
  • Backlink Uzmanı ( Dış Bağlantı Sağlayıcı )
  • İçerik Uzmanı ( İçerik Sağlayıcı )

Bu maddeleri okuduktan sonra aklınızdan şu şekilde bir soru geçebilir. Sen bu maddelerin hangisine, ne kadar hakimsin? Aşağıdaki grafik bu sorunuza cevap verecektir.

SEO Bilgilerim ( %66,25 SEO Uzmanı )

SEO Bilgilerim ( %66,25 SEO Uzmanı )

Bu maddelerin kendimce açıklamalarına geçmeden önce sizlere küçük bir bilgi vermek istiyorum. Arama motorları arasında dünya devi olan Google sıralamaları 300’u aşkın sinyale (kritere) göre belirlemektedir. Site içi optimizasyondan site içeriğine, sitenin yazılım dilinden grafik tasarımına, dış bağlantı çeşitliliğine, sitenin yayın yaptığı sunucudan sunucunun bulunduğu lokasyona ve IP adresine kadar bir çok sinyal’e göre sıralamalar belirlenir. Bu bilgiyi aklınızda bulundurarak yukarıdaki maddeleri anlamanızı beklerim.

  • SEO Stratejileri Uzmanı

SEO Stratejileri Uzmanı

SEO Stratejileri Uzmanı

SEO Hizmeti Sağlayıcıları arasında en önemli olan kişidir. Bu kişi ayrıca SEO Danışmanlığı ve SEO Analizi hizmetleri de verebilmektedir. Gelişen arama motoru algoritmalarına en uygun stratejileri tüm sektörler ve anahtar kelimeler için geliştirebilir ve uygun olan stratejiye göre çalışmaların haritasını çizebilir.

Her sektör/anahtar kelime ve içerik sağlayıcı site için izlenilmesi gereken SEO Stratejisi birbirinden farklıdır. Bir firmanın on-yirmi sayfalık bir sitesi için uygulanacak strateji ile yüzlerce sayfası olan ve her gün güncellenen bir sitenin izlemesi gereken strateji birbirinden farklıdır. E-Ticaret sitelerinin izlemesi gereken strateji ise bam başkadır.

SEO Stratejisi bir yerde bulunmaz ancak geliştirilir ve üretilir. Çok ciddi SEO Stratejileri forum sitelerinde paylaşılmaz, uzun emekler, analizler ve denemeler sonucunda ortaya çıkar. Bu yüzden SEO Stratejileri Uzmanı kişi kapalı kutu gibidir. Aynı zaman da Backlink Uzmanı ve İçerik Uzmanı kişiye yol göstericidir.

  • SEO Teknikleri Uzmanı

SEO Teknikleri Uzmanı

SEO Teknikleri Uzmanı

SEO Teknikleri bir SEO çalışmasının temel taşlarından birisidir. Doğru veya yanlış herkes tarafından bilinen tekniklerin geliştirilmesi konusunda çalışmalar sürdürür buna ek olarak kendine özgü teknikleri üretir. Google bizlere SEO teknikleri konusunda bir çok bilgi vermektedir. Google Web Master Araçları Yöneticisi Yönergelerinde bir çok teknik üstü kapalı olarak herkese açık olarak aktarılmıştır. Bu yönergeleri en doğru şekilde anlayıp yorumlayan kişidir. Bu yönergelerin tümünü iyi anlayabilen ve yorumlayabilen kişi SEO Teknikleri Uzmanı sıfatını taşıyabilecek seviyededir.

Ayrıca SEO Teknikleri Uzmanı kişi SEO Stratejileri Uzmanı kişi ile birlikte bir şehirden bir şehir’e giderken navigasyonun gösterdiği güzergahın dışına çıkıp gideceği şehre en hızlı ve en güvenli şekilde gidebilen kişidir. 🙂 Çünkü Google bizlere sunmuş olduğu yönergelerin her ince ayrıntısını açık açık söylememektedir. Bunun sebebi ise rakiplerine bilgi vermek istememesidir. Bugün Google eğer diğer arama motorları arasında açık ara bir farkla dünya lideri ise sebebi gizliliğini çok iyi korumasıdır.

  • Backlink Uzmanı ( Dış Bağlantı Sağlayıcı )

Backlink Uzmanı

Backlink Uzmanı

Dış Bağlantı herkes tarafından biline adı ile backlink. Backlink SEO‘nun temel taşlarının içerisinde en büyük olandır. SEO’nun temelini oluşturan backlink Google‘nin deyimi ile “Sırt Sıvazlama” bir sitenin kaç kişiye kaynak olduğunu ve popülerliğinin göstergesidir. Backlink Uzmanı mümkün olduğunca bu hizmeti çeşitlendirmeyi hedef olarak görür. Bir sitenin SEO çalışması için oluşturulacak olan backlink hizmetinin tamamını kendi kaynakları üzerinden (kendisine ait siteler, sosyal medya platformları) gerçekleştirir. Çeşitliliğin tamamına hakim olamasa dahi kalıcılığına %100 güvendiği siteler tarafından sağlar. Herkes bilir ki; SEO çalışmalarının backlink ayağı kalıcılık ve süreklilik isteyen bir çalışmadır. Backlink Uzmanı kişi sunduğu backlink çeşitliliğini ne kadar çok geniş tutar ise olumlu sonuçların alınması o kadar daha kolay ve hızlı olacaktır.

Bunlara ek olarak en yakın çalışma arkadaşı İçerik Uzmanı kişidir. Özellikle Google’nin Penguen algoritmasını ve Panda algoritmasını bu iki algoritmaya ek olarak yine Google‘ın Satış ortağı programları Yönergesini bu iki Uzman çok iyi anlayan ve yorumlayan kişilerdir.

Bakclink Uzmanı kendine ait oluşturmuş olduğu kaynakları (network’u) güçlendirme görevini de yapmaktadır. Oluşturmuş olduğu network’un kullanıcılara hizmet eden bir yapıda olmasını sağlar. Sadece network’u güçlendirmek adına içerik girmez. Bu network içerisinde ki bir siteye giren veya Google üzerinden gelen kullanıcıya istediğini en iyi ve en doğru şekilde sunmamayı hedef olarak görmektedir. Oluşturmuş olduğu network’un link çöplüğüne dönmemesi için İçerik Uzmanı kişiden destek alır. Unutulmamalıdır ki; Bir backlink’in faydalı olabilmesi için backlink alınan sitenin alt sayfa sayısının, dışarıya çıkan link sayısına göre oranı düşük olmalıdır.

  • İçerik Uzmanı ( İçerik Sağlayıcı )

İçerik Uzmanı

İçerik Uzmanı

İçerik sadece SEO için değil tüm web siteleri için önemlidir. Sitenin içeriği ne kadar çok kullanıcıya faydalı ise o site o kadar kalitelidir ve SEO çalışmaları için o kadar elverişlidir. İçerik Uzmanı kişinin kalemi çok kuvvetlidir. Bir sektör üzerine uzun süreli içerik sağladığı zaman o sektör ile ilgili roman yazabilir. 🙂 Okumaktan araştırmaktan zevk alır, okuduğunu okuduğu yerde bırakmaz tekrardan ihtiyaç duyabileceği durumları göz önünde bulundurarak sık kullanılanlarına ekler, okuduğu kaynağa daha sonra erişemeyebileceğini de göz önünde bulundurarak kendi arşivine dahil eder. İçerik Uzamanı Ek olarak Google‘ın Satış ortağı programları yönergesi konusuna mutlak suretle tam olarak hakim olmak zorundadır.

Bakclink Uzmanı kişi ile başı derttedir. Backlink uzmanı kişi kendisinden çok sayıda içerik istemektedir. Backlink Uzmanının oluşturduğu network’u güncel tutabilmesi için bir çok kategoride kendisinden içerik ister. Bu sebepten dolayı içerik isteklerinin tamamına yetişebilmek için kendisine bir ekip oluşturma gereği duyar. Ekip içerisinden gelen içerikleri kontrol eder, gerekli ise değişiklikler ve eklemeler yaparak Backlink Uzmanı kişiye iletir.

  • SEO Uzmanı (BONUS)

SEO Uzmanı

SEO Uzmanı

Son olarak gelelim SEO Uzmanı kişiye! Tabii sıkılmadan buraya kadar okuduysanız 🙂 Ben bu yazımı yazmak için 3 gece 3’er saat vakit ayırdım. Yazdım, sildim, yazdığım maddelere eklemeler yaptım, çıkarmalar yaptım. Okudum, okudum, ve tekrar okudum Word dosyasını 2. monitörüme atıp, siteme girip tekrar yazdım. Şimdi sizce bu kadar ayrı işlemi bir kişi tek başına ne kadar yapabilir? İşte yukarıdaki 4 madde SEO Uzmanı olabilmek için tamamına mutlak olarak çok iyi bir şekilde hakim olmayı gerektirmektedir. Türkiye de yukarıdaki 4 maddenin tamamına hakim bir kişi var mı? Tam olarak bilmiyorum. SEO Uzmanı tanımı benim için budur. Eğer sizde kendinize SEO Uzmanı diyorsanız bu yazımı bir kere daha okumanızı ve sonra tekrar düşünmenizi rica ediyorum.


Türkiye de gerçekten çok müthiş bir internet pazarı var ve bu pazar’ın en büyük iki ihtiyacı SEO & SEM ümit ediyorum ki önümüzdeki yıllarda bir çok SEO Ajans‘ı ortaya çıkacaktır ve bu Ajanslar çok iyi işler başaracaklardır. SEO ile ilgilenen tüm kardeşlerime ve ağabeylerime bu yazım aracılığı ile bir mesaj iletmek istiyorum. Gerçek SEO Uzmanı yukarıda sadece kısa kısa bahsettiğim 4 uzmanlık alanı gerektiren bir sıfattır. Bu işe gerçekten gönül veriyorsanız bu 4 uzmanlık alanına çok iyi hakim olun ve 30TL‘ye 50TL‘ye hizmetler satmayın! Kendinizi yeterli gördüğümüz zaman 1 tane müşteri ile 100.000TL kazanın. Şaka yapmıyorum çok ciddiyim 100.000TL‘den çok daha fazlasını SEO için harcayan kurumsal firmalar var. Yahut bu 4 maddeden size en yatkın olanı seçin ve bu alanda gerçekten mükemmel olun. Önümüzdeki yıllarda seçtiğiniz alan ile ilgili çok iyi yerlerde iş bulabilirsiniz.

Son olarak hangi sıfatla SEO Hizmeti veriyorsanız yaptığınız işin henüz müşteriler tarafından çok bilinmediğini kulağınızın bir kenarında küpe olarak saklayın. İleride bir gün bu işin ne olduğunu ciddi olarak anlayan müşterileriniz sizlere dua edeceklerdir. Bu duaların nasıl olacağı tamamen sizin verdiğiniz hizmete bağlıdır.

Yazımda ki gözümden kaçan imla hataları için affınıza sığınıyorum. Buraya kadar yazımı okuyan herkese teşekkür ederim.

Yazımı okuduktan sonra yorumlarınızı esirgemeyin, yorumlarınızı okumak bana büyük mutluluk verecektir. Sorularınız olursa onları da sormaktan asla çekinmeyin, bilgim dahilinde olduğu sürece elimden gelen en iyi şekilde sorularınızı cevaplamak için hazırım.

Etiketler: , , , , , , , , , , , ,

Yorum Yap, Fikrini Paylaş

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir